Articles

Speeddaten over onderzoek

Impressie van een training

door Simone Vink

“Je mag een plaatje uitkiezen van de tafel. Jullie gaan aan de hand van dat plaatje je onderzoek uitleggen.” vertelt Jeanine de Bruin, van Hakuna Matata, Science & Media. Op de tafels in de ruimte liggen verschillende plaatjes geknipt uit tijdschriften; van een natuurgebied tot mensen en van foto’s tot tekeningen. Het kiezen van een plaatje dwingt de wetenschappers om hun onderzoek op een andere manier uit te leggen dan ze gewend zijn. Nadat de deelnemers hun keuze hebben gemaakt, gaat iedereen zitten en begint de voorstelronde. Onderzoekster Elaine herkent haar onderzoek in een plaatje van een citroenschil rond een suikerklontje, het zure en het zoete dat zij terugziet in haar onderzoek naar de invloed van genetische modificatie op de bodem. Marjan herkent de verschillende soorten onderzoeksgegevens die zij moet combineren in een plaatje van een weefgetouw met fleurige draden. Ze worden in elkaar geweven om één geheel te maken, net zoals zij moet doen in haar onderzoek naar verschillende karakteristieken van vegetatie.

Op twee donderdagmiddagen in februari geeft de Bruin een training aan wetenschappers van het Amsterdam Global Change Institute aan de VU. Deze training dient als voorbereiding op het speeddate evenement dat eind februari plaats vindt. Tijdens dit evenement ontdekken wetenschappers en mensen uit het bedrijfsleven in tien minuten wat ze voor elkaar kunnen betekenen.

trainingspeeddate2klein

Oefenen in tweetallen
De wetenschappers die de training volgen, hopen dan ook te leren hoe ze kort en bondig hun onderzoek kunnen uitleggen. De vraag die het meest speelt bij de deelnemers is: “Hoe vertel ik een duidelijk en interessant verhaal over mijn onderzoek, terwijl dit heel specifiek en technisch is?” Om dit te oefenen gaan ze in tweetallen aan elkaar vertellen welk deel van het onderzoek ze enthousiast maakt. De tweetallen geven elkaar feedback en deze feedback bespreekt de trainer later met de hele groep. Tijden het bespreken van de feedback geeft de Bruin nog wat extra tips, zoals het beginnen met een leuke anekdote of een voorbeeld en het zoeken van een link tussen je onderzoek en het nieuws van de afgelopen week. Met de feedback en tips in het hoofd gaan de deelnemers met een andere gesprekspartner verder met oefenen. Tijdens de gesprekken loopt de Bruin rond en luistert mee met de gesprekjes. Ze geeft aan welke delen ze goed vindt en stelt verhelderende vragen als een deelnemer even niet verder komt.

Aan het einde van de training bereidt iedereen een stukje van één minuut voor en deze presenteren ze in de hele groep. Tijdens deze afsluitende ronde vertellen de wetenschappers stuk voor stuk een enthousiast en interessant verhaal. Na slechts anderhalf uur training geven alle deelnemers aan dat ze nu zekerder zijn over wat ze willen vertellen en hoe ze dit willen vertellen. Op naar de speeddates!

Meer lezen over het eerste speeddate event aan de Vrije Universiteit? Klik dan hier.

Een dagje onderhandelen

´Jullie mogen meteen aan de slag,´ zegt workshopleider Jeanine de Bruin van Hakuna Matata science & media. Ze valt graag met de deur in huis. De Bruin verdeelt haar negen cursisten in groepjes. Zij volgen vandaag de NWO-Talent Class Onderhandelen.

Tekst: Jop de Vrieze

De bedoeling van het openingsspel is voor ieder tweetal duidelijk: door te onderhandelen met de andere teams moeten materialen verzameld worden. Ieder team start met een andere basisset. Al snel krijgen de deelnemers de smaak te pakken. Zo zeer zelfs dat twee teams elkaar bijna in de haren vliegen. De Bruin kan er wel om lachen: ´Zo stap je de trein uit, en zo sta je te vechten met een doodvreemde om een stukje rood papier.´ De boodschap is helder: bij onderhandelen komt meer kijken dan je denkt.

Read more: Een dagje onderhandelen

Haai in Holland - over trainingen voor aio's

Cursus helpt aio’s om op de universiteit te overleven

Tekst: Martine Postma

“Ik ben een haai”, bekent Radek Szklarczyk. In overlegsituaties gaat hij recht op zijn doel af. Hij is duidelijk, maar houdt niet altijd rekening met de gevoelens van anderen en dat kan nog wel eens tot conflicten leiden. Szklarczyk weet dat het slecht is om een haai te zijn, maar ja, wat doet hij eraan?
Het is halverwege de dinsdagochtend als de Poolse bioinformaticus, die aio is bij Exacte Wetenschappen, zijn bekentenis doet. In een fraai gelegen conferentieoord in Bergen, waar het op deze januaridag heerlijk fris ruikt buiten, naar natte bladeren op de koude duingrond.
Is het slecht om een haai te zijn,

Read more: Haai in Holland - over trainingen voor aio's

Kiloknaller - over interviewtraining voor wetenschappers

Bepaal vooraf wat je wilt zeggen - en zeg het dan ook.

Tekst: Hanne Obbink

(...) Elders in het NWO-gebouw zweten onderzoekers intussen op hun omgang met de media. Met behulp van acteurs wordt een gesprekje geoefend voor een ‘blokje actuele wetenschap in een licht informatief radioprogramma’. Dat gaat lang niet altijd meteen goed. ‘Waarom gebruik je woorden als humaan, artificieel en data als je het ook over menselijk, kunstmatig en gegevens kunt hebben?’

Read more: Kiloknaller - over interviewtraining voor wetenschappers

Kennis wordt niet minder wanneer je het weggeeft.

Waardevolle artikelen en relevante informatie over wetenschapscommunicatie, leren, creativiteit en media plaatsen we hier. Zelf een artikel onder de aandacht brengen? Neem contact met ons op!

'Onelinen' voor de media

Door Ingrid Leewangh

Hoe vaker een onderzoek in de media komt, hoe hoger de score in de citatenindex. Impress the press lijkt daarmee van levensbelang voor onderzoekers. Maar hoe pak je dat aan?

Wetenschap is saai. De aantrekkingskracht van universiteiten zit in een diepe put. Shell en Philips overwegen zelfs gastcolleges op scholen te geven. Op die manier proberen ze studenten enthousiast te krijgen voor

Read more: 'Onelinen' voor de media

Internet als organisatievraagstuk

Door Jeanine de Bruin

Internet is heel bruikbaar voor een interactieve manier van communicatie over wetenschap en technologie. Toch is er veel kritiek op internet als medium. Naar mijn mening besteden sommige professionals in de WTC veel tijd en energie aan het becommentariëren van dergelijke beperkingen van het internet terwijl interne organisatieproblemen vaak over het hoofd worden gezien.

Read more: Internet als organisatievraagstuk

Gezondheidscommunicatie via internet

Door Jeanine de Bruin en Astrid Ventevogel

Wat kunnen communicatieprofessionals met patiëntencommunities?

Communities kunnen ook aan professionals waardevolle (medische en sociale) kennis leveren, maar zij moeten het niet beschouwen als een continue focusgroep. Alleen patiënten zelf bepalen uiteindelijk met elkaar waarover ze praten. De geleide vorm van een internetdiscussie sterft daarom vaak een snelle dood: omdat de professional zich uitspreekt, haken veel patiënten af. Dit heeft te maken met de ongelijkwaardige positie van beide groepen.

Een internetcommunity of virtuele community is een groep mensen die gezamenlijke interessen, ideeën en gevoelens uitwisselen via het internet of een ander digitale netwerk. En in patiëntencommunities vindt men elkaar rondom een bepaalde aandoening, ziekte of afwijking. Onderstaande observaties en conclusies zijn gebaseerd op

Read more: Gezondheidscommunicatie via internet

leegtrans