Een video-abstract maken voor het British Medical Journal
Hester en Maurice hebben er zin in. Met Hester Lingsma (Erasmus MC) en Maurice Pauw (UMC Utrecht) gaan we vandaag een videoabstract maken van hun publicatie voor BMJ. Ik geef ze eerst een korte mediatraining om te oefenen met hun interviews.
Hun verhaal wordt gaandeweg steeds korter en duidelijker: eerst het probleem uitleggen zoals de patiënt het ziet. Daarna laten ze meteen de uitkomsten van hun onderzoek zien. Beschrijvingen van methodieken en uitgebreide achtergronden laten ze weg, daarvoor is geen tijd in een video van vijf minuten.
Na twee uur komt onze cameravrouw Marriet erbij. We zoeken en vinden geschikte locaties voor de interviews: Epidemioloog Hester vanachter haar computer en anesthesist in opleiding Maurice in de operatiekamer. Zo kom je nog eens ergens wanneer je films maakt over wetenschappers.
Gehuld in een operatiepak filmen en interviewen we Maurice. Daarna schieten we nog wat extra beeldmateriaal van beide onderzoekers.
‘s avonds belt de cameravrouw dat ze helaas autopech had. Maar toen ze op de ANWB stond te wachten, kon ze nog wel even een ambulance met zwaailichten filmen.
Twee dagen later is de eerste montage af en nog geen week later staat de video op de site van BMJ.
We worden alle vier vrolijk van het commentaar van de BMJ-redacteur:
‘What a great video abstract, it's really nice to see such good quality in one. Thanks for all the hard work you and your team have obviously put into it.’
Nanovideohunt
Nanovideohunt heeft tot doel om zoveel mogelijk jongeren van 15 tot 20 te betrekken bij de maatschappelijk dialoog Nanotechnologie. Via Hyves of via vrienden en bekenden kwamen ze in aanraking met de Nanovideohunt.
De kern van het project is een virtuele vossenjacht. Tien korte filmclips over de toepassingen en de dilemma's van nanotechnologie werden één voor één 'verstopt' op YouTube.
De clips waren niet vindbaar onder het kenmerk 'nanotechnologie' maar onder kenmerken van de toepassingen hiervan. Vervolgens kregen de deelnemers een tip waaruit ze konden opmaken wat die toepassing zou kunnen zijn. Ze moesten zich dus in nanotechnologie verdiepen. Tien jongeren wonnen een flipcamera door als eerste de code van de tien filmpjes te mailen. Ruim 7000 jongeren bezochten de website en de videoclips werden ruim 3000 maal bekeken.
Ga direct naar het
videokanaal op YouTube en bekijk zelf de videoclips.
Dit project werd uitgevoerd in opdracht van Nanopodium
Docenten wetenschapscommunicatie
Jeanine de Bruin en Lennart Wesel zijn als gastdocenten verbonden aan de Vrije Universiteit waar zij het onderdeel Wetenschapsjournalistiek via film en televisie verzorgen. Over dit onderwerp schreven zij 'Wetenschappers in Beeld, van Youtube tot talkshow'. Dit boek verscheenin 2014 bij Boom Hoger onderwijs. Meer weten of bestellen? Ga naar de site van de uitgever.
Projectmanagement voor promovendi - hèt handboek verkrijgbaar in Nederlands en Engels
Ruim 3.500 exemplaren verkocht!
Slechts een klein percentage promovendi lukt het om hun proefschrift op tijd af te ronden. Hoe kun je het promotietraject zo plannen, zodat je het kunt afronden binnen de vastgestelde termijn?
Klaar in vier jaar laat zien dat je een promotietraject, hoe complex en uniek ook, kunt plannen als een project. Speciale aandacht krijgt het schrijfproces als één van de belangrijkste factoren bij het ontstaan van vertraging. Het boek sluit af met een praktisch stappenplan. Met het planningssysteem, dat je kunt vinden op
www.klaarinvierjaar.nl, kun je vervolgens in het Nederlands of Engels een planning maken voor jouw promotietraject.
Klaar in vier jaar is geschreven voor promovendi en begeleiders uit alle disciplines en soorten promotietrajecten. Het is niet alleen bedoeld voor promovendi die in de klassieke opzet van vier jaar willen promoveren, maar ook voor diegenen die het in deeltijd, in vrije tijd of in combinatie met ander werk willen doen. Dit boek
bestellen?
Boek Wetenschap Communiceren
Hoe maak je wetenschappelijke teksten voor iedereen begrijpelijk? Hoe schrijf je een vaktekst op bachelor- en masterniveau? Welke beelden gebruik je om je verhaal te versterken? Hoe giet je dat in een poster, website of mondelinge presentatie? Hoe maak je optimaal gebruik van video en sociale media?
Een boek boordevol voorbeelden en handige tips voor iedereen die wetenschappelijke onderzoeksresultaten onder de aandacht van een groot publiek wil brengen.
Dit boek meteen bestellen? Ga dan naar de
site van Uitgeverij Acco.
Eerste Nederlandse handboek over en voor medische zelfhelpers
Ruim tweederde van de volwassen Nederlanders zoekt informatie over zijn gezondheid. Een deel daarvan komt terecht bij patiëntencommunities op het web. Wat via andere kanalen onvoldoende lukt, lukt via lotgenoten wel: het vinden van informatie, herkenning en steun. De Bruin en Ventevogel schetsen op basis van eigen onderzoek de slaag-en faalfactoren voor patiëntencommunities.
lees meer
Kennis als openbaar bezit
Diesviering Vrije Universiteit
- Wij gaven een mediatraining aan de drie genomineerden voor de 'societal impact award': Welk onderzoek draagt het meeste bij aan de samenleving?
Dit resulteerde in korte filmpjes van elke onderzoeker.
- De Rector Magnificus ondersteunden we bij het maken van zijn rede alsmede de bijbehorende powerpoint en papieren uitgave (waarvan afbeelding).
Procesbegeleiding Klinische chemici
De klinische chemici van het OLVG in Amsterdam vroegen om een nieuwe website. Via deze site bundelen ze de diensverlening van de laboratoria van het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis, de IJsselmeerziekenhuizen en het Flevoziekenhuis. In twee Metaplanbrainstormsessies kwamen de acht beslissers van de verschillende ziekenhuizen tot een gemeenschappelijk functioneel ontwerp. Voor de verdere uitwerking hiervan en de implementatie werkten we samen met
Ventevogel Mediaconcepten.
Videodagboeken KWF Kankerbestrijding
Voor KWF Kankerbestrijding bedacht Hakuna Matata de videodagboeken. In de videodagboeken volgen we mensen die de diagnose kanker te horen hebben gekregen. Hierin is via korte filmclipjes te zien voor welke beslissingen zij komen te staan en hoe de gesprekken met artsen verlopen. Ze vertellen over het effect van de behandelingen en de reacties van dierbaren en geven hun mening over ziekenhuizen en artsen. Ook vragen we ze enige jaren later hoe ze zich dan voelen en hoe ze terugkijken op hun behandelingen.
Direct een kijkje nemen in een van de videodagboeken? Op de site van KWF staan alle dagboeken bij elkaar:
Videodagboek borstkanker Videodagboek prostaatkankerVideodagboek bloed- en lymfklierkankerVideodagboek Dikkedarmkanker
Translearning
De Nederlandse landbouw staat voor de belangrijke taak om duurzamer, veiliger en nog kennisintensiever te worden. In opdracht van Transforum en in samenwerking met het Athena-instituut en Automatist.org werkt Hakuna Matata mee aan een website voor de overdracht van kennis uit vernieuwingsprojecten in de landbouw.
Met behulp van videoclips, beeldmateriaal en projectducumentatie maken we kennis uit transitieprojecten op een beeldende manier bruikbaar en toegankelijk. Een Wiki zorgt ervoor dat projectmedewerkers ook participanten worden en dat zij zich eigenaar van het systeem voelen.