Veel wetenschappers hopen met hun onderzoek een groot publiek te informeren of te interesseren. En ook opdrachtgevers en subsidiërende organisaties hechten een groot belang aan de verspreiding van de resultaten. Dan helpt het wanneer je als onderzoeker je weg naar de media weet te vinden en jezelf in de spotlights durft te zetten.
Maar hoe begin je en wat past bij jou?
- Wat kun je zeggen als je ineens een journalist aan de telefoon hebt?
- Hoe kun je je voorbereiden op de meest voorkomende vragen?
- Welk deel van je onderzoek wil je in ieder geval over het voetlicht brengen?
- En hoe tackle je jouw twijfels of misschien zelfs de angst voor een misser?
Inhoud van de training
In deze training leggen we een gedegen basis voor jouw omgang met de media en oefenen we interviews met radio of dagblad.
Aan bod komt:
- Jouw persoonlijke doel
- Jouw kernboodschap voorbereiden
- Beeldend en duidelijk vertellen
- Praten met jouw doelgroep voor ogen: wie wil je eigenlijk bereiken?
- Jouw publiek vanaf het begin boeien; wat maakt een journalistiek verhaal interessant?
- Reageren op lastige vragen.
Je oefent met een ervaren trainingsacteur in de rol van de journalist.
Voor wie?
Deze training is gericht op promovendi in het laatste jaar van hun onderzoek en Post-docs
Praktisch
Duur: 2 dagdelen
6 tot 12 deelnemers